ربات - robot

ربات جراح

شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱ ق.ظ

ربات جراح

استفاده از ربات ها در علوم پزشکی و انواع جراحی , صنعتی در حال توسعه و رشد است. دانشمندان و محققان علوم رباتیک با ابداع و طراحی انواع ربات ها توانسته اند با بکار گیری ربات در امور درمان بیماران علاوه بر بالابردن دفت جراحی سرعت اعمال جراحی را بالابرده که این امر در بهبود سریع بیمار بسیار موثر بوده و ریسک انواع مخاطرات درمان های نیاز به جراحی را به حداقل برساند.

ربات داوینچی یک سیستم جراحی رباتیک موسوم به "داوینچی"(da Vinci) است که سال گذشته توسط ابرشرکت "اینتویتیو سرجیکال"(Intuitive Surgical) ارائه شد. ابداع این سیستم، گامی به سوی جراحی رباتیک با بهبودهایی در کنترل مچ و آرنج دست‌ها است و امکان کار کردن با سه ابزار را فراهم می‌کند. ربات داوینچی، به چهار بازو مجهز است و می‌تواند برای برش بافت مورد نظر به کار رود و با کمک دوربین سه‌بعدی خود، از درون بدن فیلمبرداری کند.

ربات معروف داوینچی که چندی پیش در انگلیس جراحی قلب باز انجام داده بود این بار یک بیمار مبتلا به سرطان "روده بزرگ" را با موفقیت جراحی کرد. این مرد اولین بیمار مبتلا به سرطان در انگلستان بود که توسط این ربات جراحی شد و به سلامت از اتاق عمل بازگشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، در یک عملیات جراحی که توسط ربات جراح "داوینچی" انجام شد، مثانه، پروستات، و راست روه یک مرد ۴۱ ساله مبتلا به سرطان "روده بزرگ" به نام "دین والتر"( Dean Walter) از طریق یک برش تنها ۲ اینچی در شکم وی خارج شد.

معمولا این نوع عمل جراحی به یک جراح و سه دستیار نیاز دارد و برش این جراحی از سینه بیمار آغاز شده و تا کشاله ران وی ادامه می‌یابد.

اگر جراحی والتر با روش‌های متداول صورت گرفته بود، باید ۳ هفته در بیمارستان بستری می‌شد تا دوران نقاهت پس از عمل را بگذارند ولی وی پس از عمل تنها ۸ روز در بیمارستان بستری شد.

منبع خبر : خبرگزاری ایسنا https://www.isna.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی